30kwiecień, 2018
Autor : Marcin Giełzak
Komentarze :
Jak pozyskiwać polecenia poprzez zakładkę Kariera?

Coraz więcej pracodawców decyduje się na otwarte programy poleceń, w które angażują nie tylko swoich pracowników, ale też osoby spoza organizacji – w tym kandydatów, którzy aplikują na ich oferty, a nawet potencjalnych kandydatów odwiedzających ich stronę Kariera.

Jak wynika z ustaleń eRecruiter, aż połowa kandydatów traktuje stronę Kariera jako podstawowe źródło wiedzy o pracodawcy. Jednocześnie, GoldenLine podaje, że aż 59% kandydatów zdarzyło się odrzucić ofertę, bo czuli, że wiedzą za mało o przyszłym miejscu pracy*.  Dla każdego pracodawcy, który zamierza intensywnie rekrutować, strona Kariera jest więc koniecznością. Informacje o firmie, przebieg procesu rekrutacji, dostępne benefity – każda z tych rzeczy musi być częścią firmowej witryny.

Waga jaką kandydaci przywiązują do zakładki Kariery i będący tego następstwem ruch, jaki generują, stwarza niemały potencjał dla otwartych, ogólnodostępnych programów poleceń. Mówiąc wprost: pojawia się możliwość konwertowania odwiedzających witrynę nie tylko w aplikujących na oferty, ale także w polecających je znajomym. W ten sposób pracodawca dociera ze swoimi ogłoszeniami nie tylko do potencjalnych kandydatów, ale także do ich osobistych networków.

Dla firmy, która posiada otwarty program rekomendacji powinno być zatem oczywistym, aby umieścić na stronie Kariera dedykowaną sekcję lub zakładkę poświęconą poleceniom. Za jej sprawą należy czytelnie zakomunikować dwie podstawowe informacje:

  • jak wygląda proces polecania kandydata?
  • jaka jest nagroda za skuteczne polecenie?

refer_aon

zakłada Kariera Aon Hewitt z sekcją nt. poleceń (kliknij, aby powiększyć)

Naturalnie, nagroda nie jest jedynym czynnikiem, który powinien skłaniać ludzi do rekomendacji. Najlepiej jest całą stronę Kariera redagować z myślą o polecającym na równi z kandydatem. Odwiedzający stronę powinien dostać jasną odpowiedź na pytanie: czemu miałbym zarekomendować znajomemu czy członkowi rodziny tę firmę? W tej mierze, choć każdy przypadek jest silnie indywidualny, da się jednak wymienić kilka dobrych praktyk.

Po pierwsze: candidate experience. Jeśli strona jest przejrzysta i pełna przydatnych informacji, a proces aplikowania i komunikacja z pracodawcą bezstresowe, wydatnie zwiększamy szanse na to, że kandydat poleci znajomego.

Po drugie: płynna integracja strony Kariera z programem poleceń. Pozwólmy polecającemu łatwo przejść ze strony Kariera do programu rekomendacyjnego, gdzie będzie mógł dokonać polecenia w 30 sekund.

Po trzecie: angażujące komunikacja. Sprawmy, aby kandydat faktycznie pomyślał, że przyjemnie byłoby zacząć nową pracę mając u boku znajomą osobę. Odwołajmy się do chęci pomagania innym, którą dodatkowo możemy wzmocnić dając możliwość przekazania całości lub części nagrody na cel dobroczynny. I tak, nie wstydźmy się podkreślać, że skuteczne polecenia zasługują na gratyfikację finansową. Nie ograniczajmy się do baneru czy szarfy na stronie. Umieśćmy przycisk “poleć” obok “aplikuj” na każdym ogłoszeniu na stronie Kariera. Mówmy konsekwentnie: “aplikuj lub polecaj”. Przypominajmy: “dziękujemy, że złożyłeś aplikację, pamiętaj jednak, że możesz też rekomendować znajomych”.

Po czwarte: społeczny dowód słuszności. Czyli mówiąc prościej: skoro inni to robią, to znaczy, że musi być to coś dobrego. Jeśli mamy statystyki dotyczące naszych poleceń, pochwalmy się nimi – tak z dużym powodzeniem działa choćby amerykański Dell. Opublikujmy wypowiedzi polecających, którzy rekomendowali nam swoich znajomych.

Po piąte: budowa wizerunku pracodawcy godnego polecenia. Pokażemy otrzymane nagrody i wyróżnienia w rankingach pracodawców. Pochwalmy się testimonialami pracowników – szczególnie tych, którzy dołączyli do nas dzięki poleceniom.

bos_kariera

Program poleceń BOŚ Banku będący jednocześnie jego zakładką Kariera (kliknij, aby powiększyć)

Paradoksalnie, powyższe możliwości wcale nie są zamknięte przed firmami, które nie dysponują zakładką Kariera. Dla wielu z nich bowiem programem poleceń stał się stroną Kariera! Bazując na standardowym szablonie aplikacji poleceń, jaką oferuje ShareHire otrzymuje się bowiem wszystkie podstawowe składniki takiej witryny: oferty pracy wraz z wyszukiwarką, profil pracodawcy, galerie zdjęć i filmiki, możliwość dodania informacji o zespole, benefitach, przebiegu procesu rekrutacji, itp. W ten sposób mniejsze organizacje mogą otrzymać pakiet: program poleceń, strona Kariera, wbudowany ATS za sprawą którego będą efektywnie pozyskiwać nie tylko aplikacje, ale również rekomendacje.

—-

* Badanie GoldenLine zrealizowane na użytkownikach, listopad 2017