Jak wiadomo, pracę też trzeba sprzedać – szczególnie teraz, gdy rynek pracy w niektórych sektorach stał się rynkiem pracownika. Już od pewnego czasu pojawiają się warte naśladowania akcje, które zabierają najlepszych pracowników także Twojej firmie. Przyjrzyjmy się pięciu z nich.
1 – Luxoft „Composing Software”
Luxoft to międzynarodowe przedsiębiorstwo zajmujące się oprogramowaniem dla różnych urządzeń i outsourcingiem IT. Jedną z pierwszych głośnych akcji employer brandingowych z Polski była seria reklam Composing Software. Na filmikach widzimy programistów w codziennej pracy wykonywanej w efektowny sposób do rytmów różnego rodzaju muzyki. Na tym starania firmy o pracowników się nie zakończyły – nadal widać ich co jakiś czas w internecie, czasem także w radiu.
2 – Ikea „Career Instructions”
Kto nie zna instrukcji własnoręcznego składania mebli znanej skandynawskiej firmy? Ikea postanowiła wykorzystać ten atut prowadząc nabór do swoich australijskich sklepów. Zamiast wydawać ogromne pieniądze na reklamy telewizyjne, czy przebijać się przez kapryśne social media, postanowili wyłowić przyszłych pracowników spośród własnych klientów. W sklepach rozdawano ulotki z instrukcją budowania kariery narysowane stylem bliźniaczo podobnym do instrukcji składania mebli. Widniała na nich informacja dotycząca „składania kariery” i zachęta do dzielenia się instrukcją z bliskimi (polecenia! – przyp. ShareHire). Odzew potencjalnych pracowników przerósł oczekiwania pomysłodawców, a sama Ikea zyskała wielu oddanych pracowników. Jest to nie tylko świetny przykład employer brandingu, ale również mistrzowskiego wykorzystania marketingu szeptanego.
3 – Mcdonald’s Polska „McDonald’s wierzy w młodych ludzi”
Największy potentat fast-foodowy, właściciel najlepszych nieruchomości w każdym zakątku globu i dystrybutor największej ilości zabawek rocznie na świecie nie cieszy się najlepszą sławą wśród szukających pracy. Aby temu zaradzić sięgnięto po typową dla podmiotów korporacyjnych reklamę telewizyjną. Poznajemy na niej kilku pracowników sieci, z którymi młodzi ludzie mogą się identyfikować. Dowiadujemy się też o pozytywnym nastawieniu McDonald’s do młodych ludzi, zaufaniu jakim są obdarzani i efektywności, którą dzięki temu osiągają. Jest to kontynuacja wcześniejszej reklamy „Może frytki do tego?”, którą firma przełamywała stereotypy związane z „McPracą”.
4 – Prudential „Dajemy słowo, że tak”
Od kilkunastu miesięcy można zaobserwować imponującą kampanię firmy Prudential. Po sugestywnych historiach rodzin wypłacających zapomniane polisy ubezpieczeniowe pradziadków, nadeszła kolej na ocieplanie wizerunku agenta ubezpieczeniowego – i przekonywanie, że jest to dobra praca. Jednak firma na tym nie poprzestaje. W spotach obecne miejsce pracy potencjalnego kandydata z własną ofertą. Z kolei kampania outdoorowa kładzie nacisk na pozytywny wpływ, jaki mogą mieć pracownicy Prudential na życie innych.
5 – Blizzard Entertainment „Live and breathe games?”
Oczywiście żadna z tych kampanii nie jest uniwersalną receptą na to, jak powinien reklamować się pracodawca, ponieważ każda firma jest inna i potrzebuje różnych pracowników. Są to dobre przykłady, z których można wyciągnąć dobre wnioski dla swojego przedsiębiorstwa. Zapraszam do dzielenia się uwagami, przemyśleniami i własnymi przykładami efektywnego employer brandingu w komentarzach.